E-UP

E-UP

VW E-UP!

En BLOG om vores første helt nye bil som samtidig er en EL bil.
VW E-UP!Leveret 29 April 2014.

Rækkevide 2

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Tue, December 30, 2014 21:23:37

Jeg syntes der mangler lidt hverdags information om rækkevidde

så her er en beskrivelse omkring rækkevidde og erfaringer vi har gjort os.


Det er et HOT emne når snakken falder på el-bil i en “forsamling”

Vi oplever folks reaktion som at rækkevidde og opladning/opladetid er en barriere

der ikke sådan lige lader sig flytte/ændre.


Om sommeren ved +15 grader har vi på E-UP´en ca +155 km rækkevidde.

Om vinteren ved +5 grader og der under har vi på E-UP´en ca 120 km rækkevidde. (selv i -10 grader skriver den 120 km)

Det skal også siges at alt over 100 km/t (motorvej) spiser godt af batterierne.

= rækkeviden bliver kortere.
Prøv at se denne video af kørsel med max hastighed.

http://youtu.be/GkU5OjMw0Os



Om sommeren kan vi i øko mode og med omtanke godt køre en distance på
145 km.

Alm kørsel uden “omtanke” og øko knap, samt lidt frisk kørsel så bliver det til 110-120 km.


Jeg har lige været på en lille “rundtur” fra Snoldelev-Tårnby-Tåstrup og Snoldelev. totalt 85 km.

Bilen blev “forvarmet” til 23 grader via Car-Net appen, så jeg ikke skulle bruge energi på opvarmning,og bilen sagde 119 km ved -5 grader, høj solskin og ingen vind. Jeg valgte at køre i alm øko mode hvor der stadig er varme mulighed hele vejen samt energi genindvinding “1” hele vejen. (ingen A/C)

Da jeg landede hjemme igen havde jeg 19 km tilbage. Så 15 km forsvandt undervejs til varme m.m.


Havde der været kraftig vind eller storm-vejr så havde jeg ikke nået hjem uden at lade undervejs.

En anden ting som har overrasket os er nemlig kraftig vind eller storm vejr.

Alm.blæsevejr kan vi ikke mærke, men kraftig vind, eller storm er næsten være end kulden.

Jeg tog E-UP´en på arbjede en dag med storm. (November og ca 5-10 grader)

2 x 33 km ialt.

Om morgen var der storm lige i mod retningen til arbejde og trafikken var normalt myldretid med max 90 km/t på motorvejen.

Der brugte jeg en ½ “tank” strøm så der kun var 70 km tilbage.

på vej hjem, havde jeg medvind, så der var 32 km tilbage i rækkevide da jeg holdt i indkørslen.

Jeg havde brugt ca. 65 km ud og 38 km hjem.

Storm er næsten være for rækkevidden end -5 graders frost.


Det bringer mig til opladningstid / hverdags ladning.


Mange af de mennesker jeg snakker med når der snakkes om EL-biler kan ikke “se” dem selv sætte el-bilen til opladning efter endt køretur.

Eller kan ikke “forstå” / forlig sig med tanken om at den skal sættes til opladning hver dag, efter endt brug /køretur.

Når jeg fortæller, at når vi har kørt vores daglige tur(e) så sætter vi den til opladning så den er klar til næste tur.

Det kan være efter 3 timer som næste dag.

Det er her jeg bliver konfronteret med rækkevidden er for kort !


“Den skal da ikke “tankes” / lades hver dag ?”

“Der for skal EL-bilen kunne min køre 400 km før den skal lades !”


Jeg har også prøvet at redegøre for at summen af opladninger / km bliver den sammen som hvis man havde et stor batteri der kunne række til en lille uges kørsel. (som Tesla)


Jeg har opgivet at overtale disse personer, de vil ikke forstå el-bilen.

Der er heller ikke mange, andre end el-bil folket, der ved hvor langt der fra A til B, så ingen i almindelighed er bevidst om hvor langt / hvor kort de køre hver dag.


Hurtigladere øger rækkeviden, og der kommer flere og flere til.

September 20114 var vi en tur i Frederecia til veteran-bil messe og tog E-UP´en for at prøve hurtigladerne.


Ruten Snoldelev - Fredericia og retur, 95 % motorvej i + 10 grader og let blæst.

Vi startede med fuld opladet batteri og kunne teoretisk nå Nyborg 105 km væk.

Men forbruget på motorvejen samt blæsten gjorte at vi stoppede i Ringsted for at prøve den første hurtiglader.
Næste stop var i Nyborg for at hurtiglade og igen i Middelfart, inden vi ankom til Fredericia. Vi kunne have ladet ved Fredericia messe center, men deres lade stander var ikke påført på E-on´s website, ligesom IKEA Tåstrup´s ladestander heller ikke er påført.


Hurtiglading virker som de skal.

Vi ventede mellem 14-21 minutter for at få fyldt batterierne op til 100 % så vi kunne forsætte.


På vej hjem er ruten fra Fredericia til Nyborg ca. 85 km, vi har ca 120 km på batteriet, og efter lillebælts broen hopper vi af motorvejen for at prøve landevejen, vi bruger for meget strøm og GPS´ens estimat fortæller at vi kun lige kan nå Nyborg med 15 km i “overskud”.

Lidt før Odense er der kun 5 km “overskud” for at nå Nyborg, så en E-on stander omkring Odense bliver fundet på GPS´en, “just.in case”. Inden vi når E-on standeren, har vi i gennem Odense og pga genindvindings mekanismen samlet 20 km op og får på den anden side af Odense 25 km “overskud” til Nyborg.

Resten af turen bliver på motorvej og med hurtiglading i Ringsted.


Normalt vil turen tage 2 timer hver vej i en benzinbil, men vi brugte 3 timer hver vej pga stop til hurtigladning. Det svare til en kop kaffe og en smøg som jeg sikkert ville have brugt på det i gamle dage. (smøgerne er lagt på hylden for mange år siden, men ikke kaffen :-) )


Næste langtur må blive til familien i Silkeborg, med hurtigladning i Holbæk og Århus.

(Holbæk kan måske spares væk i sommer halvåret)