E-UP

E-UP

VW E-UP!

En BLOG om vores første helt nye bil som samtidig er en EL bil.
VW E-UP!Leveret 29 April 2014.

El bil eventyr

E-UP!Posted by Skjold Petersen Thu, August 16, 2018 17:34:16

Marguerit ruten til Berlin, elbil på eventyr.

En forlænget weekendtur til Berlin kan fint gøres i elbil.
Forberedelse er et must.
Ro og tid er ligeså et must.


Motorvejen til Berlin fra Rostock er motorvej 19 som bliver til 24 ind mod Berlin.

Vi havde et par uger i forvejen kigget hurtigt ladestander, og de 2 E-ON stander der var på motorvej 19 omkring Wittrup, var hele tiden ude af drift. Køre man øst over mod Berlin er der ikke mange hurtigladere, der er næsten dobbelt op hvis man køre vest over til Berlin.

Vi havde mange mobil apps klar, Charge map kort, New motion kort, plug and share brik.

Clever og E-ON kort, så vi mente at være dækket ind.



Vi valgte at lave en magurit rute øst over til Berlin.

Der var booket færge gedser - rostock til kl 11.00. Kl 12.45 ankom vi til den først hurtiglader lidt uden for rostock, bilen blev sat til opladning og en BK burger blev fortæret.

Næste stop var en 50 kwh hurtiglader i en naturpark / skov. Vi tog landevejen og nød landskabet med 50-80 km/t.

På landevejen ca 2-4 km før byen var der et skilt til e-mobil ladning.

Vi kørte ind mod et stort slot og en biergarten, der var et lille skilt til e-mobil laden. Det passede ikke med det billede jeg havde fra plug surf, så vi køre længere ud i landet og en lille kirke og en japansk MIA, blive spottet. I indkørslen var der en elbil og en 50 KWh ladestander !

Mittelhof Gessin e.V.
https://goo.gl/maps/ZMhmvjTHN4w

Jo jo vi kan godt lade, værten started standeren. Pris ? 5-10 €,men vi har ikke hævet nogle euro, det har vi glemt…. I tyskland er man åbenbart stadig på kontanter, til nød og i byerne kan man bruge kort.

Vi snakker lidt, da der ingen data og mobildækning er i det område vi befinder os, så derfor er der ikke kort /mobil app betaling, værten donere gerne opladning til os, vi kommer jo retur på vej hjem til danmark.

Det viser sig at han og fruen driver en bio butik (økoligiske vare) og massages / wellness er under opførelse. Om vi vil have kaffe ? jo tak som byder.
Vi snakker om vi ikke kan betale på anden måde. Der er et frit wifi hotspot tilgængeligt, og værten finder et, bank IBAN nr frem på computeren. Hmm online bank via mobiltelefon ude på landet i skoven. Vi spørger om ikke han har paypal. Det har værten, men kan ikke huske / finde sin paypal email. Jeg overtager “musse kontrollen” og finder en e-mail adresse i han paypal indstillinger.
Vores mobil henter paypal appen og 15 € bliver send til e-mail adressen. 3 min efter har vi betalt ladning, 2 kopper kaffe og 2 lokal brygget øl. Vi er glade, skylder ikke noget, og vores vært er stadig helt rolig. Vi gætter på han nok har prøvet det før.


Vi sætter os og drikker kaffe, vores vært kommer og spiser et stykke kage og vi snakker, tysk/ engelsk, om hvorfor der er en 50 kwh DC lader i skoven. Værten kender godt til E-ON´s ustabile ladere ved motorvejen. Vi snakker om ladekort i Tyskland, og bliver belært om ikke samarbejdende “tyske kommuner” der har deres egen kortbetaling / app. For at kunne køre uhindret i 200 km omkreds har værten 20 forskellige ladekort/brikker. Håbløst for turister. Familien er et selvforsynende landbrug / Bio butik / Wellness, så de har sat 80 kwh solceller på taget, installeret 150 kwh batteri kapacitet, har 500 liter varmt vand på lager, så der er også til en regnvejrsdag.

Vi ser deres off-grid installationen og værten viser os at vores opladning kun har taget 6 % af hans kapacitet.


Kære politikere, Hvorfor kan vi ikke det i Danmark.

Hvorfor skal alt stoppes af stupide regler og janteloven hele tiden !


Vi takker for opladning og snakken og køre videre mod næste hurtiglader.

Vores lade app og mobil kan ikke finde den næste hurtiglader og på vejen mod byen.

Lige meget hvad vi gør kan den ikke findes. Vi finder et rød ce stik, men det er slukket.

Vi finder 22 kwh E-ON ladder i Templin som er inden for rækkevide.

Da vi ankommer, og vil til at lade opføre den sig noget genstridigt. Laderen er sikkert ok, men den vil ikke godtage vores E-ON kort, helt ok det er jo dansk, den tager ikke imod vores charge map kort eller vores new motion. QR koden for online banking virker, men websitet går ned da vi taste kortoplysninger ind. Support telefonen til E-ON bliver ikke taget.

E-ON mobil app og website for lade punkter er 100 % mangen til den i DK, og lige så dårlig. Surt.

Vi finder en 3 kwh lader i udkanten af byen hos en bilforhandler som tager vores new motion kort.

12 km rækkevidde tilbage og +80 km til næste 50 kwh hurtiglader, giver ingen valgmuligheder end at spise noget aftensmad, og vente min 2,5 time for at få strøm på.

Templin viser sig at være Kansler Merkels fødeby, og vi finder en mindesten til Ludwig von Beethoven, men vi kan ikke finde forbindelsen “Templin -Mozart”.

Kl 21.30 er det næsten mørkt og vi tager den korteste vej til Bernau.


Den går igennem “der swatche walde” ,den sorte skov. Der er mørkt, ingen data dækning, ofte er vi uden gsm signal. Vejen er 5 km lige og lang før et sving optræder der efter lige igen så langt øjet rækker. Trafik er der næsten ingen af, så det bliver ægte øko kørsel med 50 max 60 km/t for at komme helt frem til hurtigladeren i Bernau.

Vi syntes dette er lige spændende nok, der er sort skov så langt øjet rækker.

Kl 22.44 når vi Bernau og hurtiglader med 26 km rækkevidde tilbage. Vi lader og sætter kursen de sidste 35 km mod berlin centrum og ankommer på hotellet kl 00.05.


Berlin bliver set og oplevet, aften før vi skal hjem, bliver alle 5-6 hurtigladeren skrevet ned, og plottet ind i Google Map samt bilen GPS.

E-ON Laderen på motorvejen 19 er stadig nede.

Kl 08.30 starter vi med fuld batteri tank og alle lade stop fungerer 100 % mellem 15-20 min og så er vi kørt igen.
Laderen i Neuperring som vi ikke kunne finde på mobil appen, var let at finde da vi havde adressen. Den ligger sammen med et enegi center. Vi spørger ind til et ladekort, da jeg havde set deres logo både på nettet og på ladestanderne.
Vi kunne låne et lade kort for 5 € det virker kun i kommunen og skulle afleveres igen…. Strøm koster ikke noget.

Det bekræfter hvad værten sagde om mange ladeløsninger, håbløst.


Vi kommer hjem med 7t.30m kørsel, 2 timer ladning og færge/ventetid for resten.

Totalt 12T 30m


Vi brugte kun New motion kortet samt deres app. Den virker rigtig godt og vi tror der er en kobling mellem de hurtiglade standere / new motion kort og Clever i DK.

Standene i tyskland er også samfinansieret af EU

Alle clever standere i DK modtager New Motion kort.


Kend din gps / online kort.

Hver sikker på datadækning.

Skriv alle hurtiglader ned med fuld adresse.

Husk alle typer kabler og stik.










Status December 2017

E-UP!Posted by Skjold Petersen Wed, December 06, 2017 19:52:15
Det er laang tid siden vi har skrevet på siden.
Alt køre bare og køre bare og køre... bare. 80.000 km og den er ikke fyldt 4 år, endnu.
Ingen fejl eller underlige ting, andet en dem vi selv skaber.
Fruen har fået andet arbejds sted, så hun er på ca. 150 km pr dag, så der skal lades hverdag for at komme frem og tilbage. (Roskilde-Tappernøje og retur)
Men det er en begrænset periode, så det går nok, ellers må den have en batteri opgradering som ny el-bil.

Status december 2014

E-UP!Posted by Skjold Petersen Tue, December 30, 2014 21:26:09

Status december 2014, 17500 km


Nu da året går på hæld, må det være tid til lidt status.

Vi har kørt 17500 km på 7 måneder.

Vi har brugt 2231 Kw/h.

og lidt småtteri ladning rundt i København og Roskilde, samt vores hurtig-lade tur til Fredericia.

2231 Kw/h x 2,20 kr = 4906 kr / 7,8 km pr Kw/h.


Det laveste vi har været nede på i “rest km på batterierne” er 6 km.

Længste tur uden ladning var på 146 km.

Beste “øko tur” er som regel i morgen myldretiden , hvor vi køre alt mellem 20 km/t og 100 km/t

10.0 kWh/100 km

Værste støm slugende tur er -15 grader og samme strækning.

20.2 kWh/100 km


E-UP´en har fungeret som den skulle. Vi er meget glade for den, det er klart den fortruknede vogn når vi skal rundt omkring. Tanken har mere end een gang strejfet om ikke benzin bilen skal skiftes med en EL-bil også, dog skal vi lige have løst opgaven med en jydekrog.


Den har ved 10500 km drillet med at slippe sin “navlestreg”, ladestikket ville ikke frigøres fra bilen, (meget komisk historie set bagefter) og vi har fundet 2 software fejl som er blevet rettet. Vi har Ingen mekaniske fejl haft.



10000 km Elbil Rekord ?

E-UP!Posted by Skjold Petersen Sun, September 21, 2014 21:19:00
Søndag 21/9 rundede vi 10000 km i vores E-UP, 6 måneder gamel. Denne dag var vi på vej til Fields for at mødes med andre Elbiler for at prøve at sætte rekord på værdens længste elbil kortege. Fields, Malmø og retur. vi håber det lykkedes.
Der var også km 6 km tilbage på "tanken" da vi kom hjem.







5000 km

E-UP!Posted by Skjold Petersen Thu, July 03, 2014 03:07:09
Så blev de første 5000 km kørt. Ingen problemer, ingen fejl. skønt :-)
Da E-Up´en er på "nettet" kan man følge med i hvor meget den køre, og vi holder os dagligt under 100 km.
Skemaet skal læses så 2 søjler er 2 ture pr dag, frem og retur fra arbejde + små stop og det holder sig under 100 km.


Det er her jeg syntes at vores journalister fejler stort.
Man kan ikke sætte sig i en EL bil og køre der ud af uden et egentligt mål.
Man skal bruge den i hverdagen som man vil bruge en alm bil.
Eneste forskæl er 1 minuts tanke om hvor og hvor langt skal man i dag.

Vi har været en tur på Bakken i Klampenborg og retur uden opladning.
Vi har været i København, parkeret ved børsen , og ladet samtidig , og retur.
4 personer T/R til kbh pris 44 kr.- i strøm, ladning og p-afgift.
Det kan vi ikke tage toget for, DSB vil have 240 kr T/R.

Vi har en gang misset at sætte ladestikket rigtig i.
Der var stadig 45 km på "tanken" så vi kunne godt nå jobbet og lade der, men valgte at lufte Citroen DS´eren istedet for. smiley



Første 1000 km

E-UP!Posted by Skjold Petersen Sun, May 11, 2014 17:28:58
Så blev de første 1000 km tilbagelagt.smiley
I den periode er en fuld opladning steget fra 138 km til 158 km.

1016 km á 163 kW

163 kW x 2.20 kr = 358,60 kr


358,60 kr kan så regnes om til 29,8 L benzin (12.- kr) som svare til 34,1 km/l
358,60 kr kan så regnes om til 32,6 L diesel (11.- kr) som svare til 31,1 km/l


Til sammenligning så kørte vores Picasso max 12 km/l
Så 1016 km kostede 84,6 l x 12 kr = 1015,20 kr



On-line data

E-UP!Posted by Skjold Petersen Fri, May 02, 2014 13:05:51
VW har en bil app "car-net" som kan følge bilen og logge data som kan bruges til at
regne på økonomien og se statistik.

Det virker både på Web og via Smartphone.


https://car-net.volkswagen.com/portal/en_GB/web/v-eu-im/about-vw-car-net

Sådan ser jeg ud

E-UP!Posted by Skjold Petersen Wed, April 30, 2014 19:58:20