E-UP

E-UP

VW E-UP!

En BLOG om vores første helt nye bil som samtidig er en EL bil.
VW E-UP!Leveret 29 April 2014.

Rækkevide 3

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Fri, February 13, 2015 09:26:14
Lidt mere data omkring daglig kørsel.
Vi holder os til ca 100 km pr dag og forbruget er i snit 15 Kw/100 km




Rækkevide 2

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Tue, December 30, 2014 21:23:37

Jeg syntes der mangler lidt hverdags information om rækkevidde

så her er en beskrivelse omkring rækkevidde og erfaringer vi har gjort os.


Det er et HOT emne når snakken falder på el-bil i en “forsamling”

Vi oplever folks reaktion som at rækkevidde og opladning/opladetid er en barriere

der ikke sådan lige lader sig flytte/ændre.


Om sommeren ved +15 grader har vi på E-UP´en ca +155 km rækkevidde.

Om vinteren ved +5 grader og der under har vi på E-UP´en ca 120 km rækkevidde. (selv i -10 grader skriver den 120 km)

Det skal også siges at alt over 100 km/t (motorvej) spiser godt af batterierne.

= rækkeviden bliver kortere.
Prøv at se denne video af kørsel med max hastighed.

http://youtu.be/GkU5OjMw0Os



Om sommeren kan vi i øko mode og med omtanke godt køre en distance på
145 km.

Alm kørsel uden “omtanke” og øko knap, samt lidt frisk kørsel så bliver det til 110-120 km.


Jeg har lige været på en lille “rundtur” fra Snoldelev-Tårnby-Tåstrup og Snoldelev. totalt 85 km.

Bilen blev “forvarmet” til 23 grader via Car-Net appen, så jeg ikke skulle bruge energi på opvarmning,og bilen sagde 119 km ved -5 grader, høj solskin og ingen vind. Jeg valgte at køre i alm øko mode hvor der stadig er varme mulighed hele vejen samt energi genindvinding “1” hele vejen. (ingen A/C)

Da jeg landede hjemme igen havde jeg 19 km tilbage. Så 15 km forsvandt undervejs til varme m.m.


Havde der været kraftig vind eller storm-vejr så havde jeg ikke nået hjem uden at lade undervejs.

En anden ting som har overrasket os er nemlig kraftig vind eller storm vejr.

Alm.blæsevejr kan vi ikke mærke, men kraftig vind, eller storm er næsten være end kulden.

Jeg tog E-UP´en på arbjede en dag med storm. (November og ca 5-10 grader)

2 x 33 km ialt.

Om morgen var der storm lige i mod retningen til arbejde og trafikken var normalt myldretid med max 90 km/t på motorvejen.

Der brugte jeg en ½ “tank” strøm så der kun var 70 km tilbage.

på vej hjem, havde jeg medvind, så der var 32 km tilbage i rækkevide da jeg holdt i indkørslen.

Jeg havde brugt ca. 65 km ud og 38 km hjem.

Storm er næsten være for rækkevidden end -5 graders frost.


Det bringer mig til opladningstid / hverdags ladning.


Mange af de mennesker jeg snakker med når der snakkes om EL-biler kan ikke “se” dem selv sætte el-bilen til opladning efter endt køretur.

Eller kan ikke “forstå” / forlig sig med tanken om at den skal sættes til opladning hver dag, efter endt brug /køretur.

Når jeg fortæller, at når vi har kørt vores daglige tur(e) så sætter vi den til opladning så den er klar til næste tur.

Det kan være efter 3 timer som næste dag.

Det er her jeg bliver konfronteret med rækkevidden er for kort !


“Den skal da ikke “tankes” / lades hver dag ?”

“Der for skal EL-bilen kunne min køre 400 km før den skal lades !”


Jeg har også prøvet at redegøre for at summen af opladninger / km bliver den sammen som hvis man havde et stor batteri der kunne række til en lille uges kørsel. (som Tesla)


Jeg har opgivet at overtale disse personer, de vil ikke forstå el-bilen.

Der er heller ikke mange, andre end el-bil folket, der ved hvor langt der fra A til B, så ingen i almindelighed er bevidst om hvor langt / hvor kort de køre hver dag.


Hurtigladere øger rækkeviden, og der kommer flere og flere til.

September 20114 var vi en tur i Frederecia til veteran-bil messe og tog E-UP´en for at prøve hurtigladerne.


Ruten Snoldelev - Fredericia og retur, 95 % motorvej i + 10 grader og let blæst.

Vi startede med fuld opladet batteri og kunne teoretisk nå Nyborg 105 km væk.

Men forbruget på motorvejen samt blæsten gjorte at vi stoppede i Ringsted for at prøve den første hurtiglader.
Næste stop var i Nyborg for at hurtiglade og igen i Middelfart, inden vi ankom til Fredericia. Vi kunne have ladet ved Fredericia messe center, men deres lade stander var ikke påført på E-on´s website, ligesom IKEA Tåstrup´s ladestander heller ikke er påført.


Hurtiglading virker som de skal.

Vi ventede mellem 14-21 minutter for at få fyldt batterierne op til 100 % så vi kunne forsætte.


På vej hjem er ruten fra Fredericia til Nyborg ca. 85 km, vi har ca 120 km på batteriet, og efter lillebælts broen hopper vi af motorvejen for at prøve landevejen, vi bruger for meget strøm og GPS´ens estimat fortæller at vi kun lige kan nå Nyborg med 15 km i “overskud”.

Lidt før Odense er der kun 5 km “overskud” for at nå Nyborg, så en E-on stander omkring Odense bliver fundet på GPS´en, “just.in case”. Inden vi når E-on standeren, har vi i gennem Odense og pga genindvindings mekanismen samlet 20 km op og får på den anden side af Odense 25 km “overskud” til Nyborg.

Resten af turen bliver på motorvej og med hurtiglading i Ringsted.


Normalt vil turen tage 2 timer hver vej i en benzinbil, men vi brugte 3 timer hver vej pga stop til hurtigladning. Det svare til en kop kaffe og en smøg som jeg sikkert ville have brugt på det i gamle dage. (smøgerne er lagt på hylden for mange år siden, men ikke kaffen :-) )


Næste langtur må blive til familien i Silkeborg, med hurtigladning i Holbæk og Århus.

(Holbæk kan måske spares væk i sommer halvåret)



Rækkevide

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Wed, May 14, 2014 11:09:59

Saxet fra Ing.dk http://ing.dk/blog/ingen-panik-bmw-i3-rex-holder-distancen-168260

Med en elbil lærer man ret hurtigt, at rækkevidden faktisk er noget man selv bestemmer.
En fordobling af hastigheden halvere rækkevidden.
Men den positive version af sammen sandhed er så til gengæld, at en halvering af hastigheden fordobler rækkevidden!

Sættes hastigheden op fra 110 km/t til 130 km/t, så stiger energiforbruget med 40%!

10 minutter længere fra København til Odden færgehavn er faktisk så lidt, at man bør foretrække at tage elbilen frem for Benzin bilen.....smiley



Citroen DS på el

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Sun, May 11, 2014 18:00:49
En fin gamel Citroen DS bygges bygges om til EL bil...

Citroen 2CV





Forhistorie

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Fri, May 02, 2014 14:30:15

Det hele startede nok for mange år siden.

En tanke om en 2cv på el. Den er lavet, der køre flere, bla en i Norge. Min far har kørt Ellert i mange år og var glad for det. En gren af familien var med til at udvikle og bygge Hope Visper el bilen.

Så jeg er nok smittet med en parasit som først nu er i ”udbrud”. smiley

Tilbage i 2011 inden solcelle boomet kom i gang var jeg varm på tanken igen om 2cv på el og solceller.

Og lovede mig selv at fik vi (familien) ikke lov til at sætte solceller op, så ville jeg prøve projekt el-2cv.

Vi fik lov til at sætte solceller op, de antal vi kunne have på vores garage, da vi ikke ville ændre på husets udseende. Så mod alle ods, solcelle eksperter og virksomheder var der en ”klog” jyde som kunne se en ide og kom med et oplæg i 3 strenge. Så i dag kan vi lave ca. 3500 kW som dækker ¾ af vores forbrug.

Sidst i 2011 fik jeg en prøvetur i Nissan Leaf. Min søns skolekammerats far havde købt en Leaf. Og jeg var solgt. Men jeg har aldrig købt en bil til mere end 50.000.- kr og en Leaf til 300.000 kr er mange penge. Især med jyske aner til den sparsomlige side… Better Place løsningen troede jeg ikke på fra start, en fin ide men ikke rentabel, slet ikke i Danmark. (Better Place tegning)

Da så VW lancerede E-up til en pris under 200.000 kr var muligheden banet for os.

Vi bruger ca 2100-2500 kr på benzin pr måned til den ene benzinbil, et lån til 200.000 over 72 md er 2777.- i runde tal. Så er vejen banet for en låneomlægning.

Vi har begge mellem 70 og 80 km til og fra arbejde + de små tur til den lokal sports hall og shoppe turene, så 100 km dagligt er det reelle forbrug.
Og det opfylder E-UP ‘en.

1. 1. Der er 8 års / 160.000 km garanti på batterierne,

2. 2. Koster under 200.000 kr

3. 3. Vi kan komme på arbejde og rundt i nærsamfundet.

Så var beslutningen ikke så svær at træffe.

Inden vi skrev under lånte VW forhandleren os en E-UP i 3 dage midt i Januar 2014 så vi kunne prøve om løsningen virkede.

Selvfølgelig klarede E-UP’ en opgaven. smiley

Skal vi længere så har vi rigeligt med benzinbiler der kan tage over i nabolaget.




Men tanken om en tur Roskilde - Silkeborg og Roskilde - Berlin er på tegnebrættet.........









Levering

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Wed, April 30, 2014 19:52:30
Tirsdag 29 April 2014 var en spændende dag, da vi skulle hente vores E-UP!
Vi havde en god dialog med forhandleren som også havde en god portion humor. så afhentningen blev "let" provokerende.

Vi kørte afsted i vores gamle Citroen DS 21 og fandt en p-plads midt i det hele.

Sammen gennemgik vi bilen og fik instruktion i de mange ting og kodet mobil telefon sammen med håndfri betjening og navigation.
Selvfølgelig blev den leveret fuld tanket.... smiley


Vel hjemkommet blev den sat til ladning og vi gav os til at kikke bilen efter i ro og mag. oprette bilen på VW car-net så den kan følges on-line og opvarmes med et tryk på "mobilen". Det bliver skønt til vinter smiley
http://volkswagen-carnet.com/int/en/start.html