E-UP

E-UP

VW E-UP!

En BLOG om vores første helt nye bil som samtidig er en EL bil.
VW E-UP!Leveret 29 April 2014.

Rækkevide 3

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Fri, February 13, 2015 09:26:14
Lidt mere data omkring daglig kørsel.
Vi holder os til ca 100 km pr dag og forbruget er i snit 15 Kw/100 km




Status december 2014

E-UP!Posted by Skjold Petersen Tue, December 30, 2014 21:26:09

Status december 2014, 17500 km


Nu da året går på hæld, må det være tid til lidt status.

Vi har kørt 17500 km på 7 måneder.

Vi har brugt 2231 Kw/h.

og lidt småtteri ladning rundt i København og Roskilde, samt vores hurtig-lade tur til Fredericia.

2231 Kw/h x 2,20 kr = 4906 kr / 7,8 km pr Kw/h.


Det laveste vi har været nede på i “rest km på batterierne” er 6 km.

Længste tur uden ladning var på 146 km.

Beste “øko tur” er som regel i morgen myldretiden , hvor vi køre alt mellem 20 km/t og 100 km/t

10.0 kWh/100 km

Værste støm slugende tur er -15 grader og samme strækning.

20.2 kWh/100 km


E-UP´en har fungeret som den skulle. Vi er meget glade for den, det er klart den fortruknede vogn når vi skal rundt omkring. Tanken har mere end een gang strejfet om ikke benzin bilen skal skiftes med en EL-bil også, dog skal vi lige have løst opgaven med en jydekrog.


Den har ved 10500 km drillet med at slippe sin “navlestreg”, ladestikket ville ikke frigøres fra bilen, (meget komisk historie set bagefter) og vi har fundet 2 software fejl som er blevet rettet. Vi har Ingen mekaniske fejl haft.



Rækkevide 2

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Tue, December 30, 2014 21:23:37

Jeg syntes der mangler lidt hverdags information om rækkevidde

så her er en beskrivelse omkring rækkevidde og erfaringer vi har gjort os.


Det er et HOT emne når snakken falder på el-bil i en “forsamling”

Vi oplever folks reaktion som at rækkevidde og opladning/opladetid er en barriere

der ikke sådan lige lader sig flytte/ændre.


Om sommeren ved +15 grader har vi på E-UP´en ca +155 km rækkevidde.

Om vinteren ved +5 grader og der under har vi på E-UP´en ca 120 km rækkevidde. (selv i -10 grader skriver den 120 km)

Det skal også siges at alt over 100 km/t (motorvej) spiser godt af batterierne.

= rækkeviden bliver kortere.
Prøv at se denne video af kørsel med max hastighed.

http://youtu.be/GkU5OjMw0Os



Om sommeren kan vi i øko mode og med omtanke godt køre en distance på
145 km.

Alm kørsel uden “omtanke” og øko knap, samt lidt frisk kørsel så bliver det til 110-120 km.


Jeg har lige været på en lille “rundtur” fra Snoldelev-Tårnby-Tåstrup og Snoldelev. totalt 85 km.

Bilen blev “forvarmet” til 23 grader via Car-Net appen, så jeg ikke skulle bruge energi på opvarmning,og bilen sagde 119 km ved -5 grader, høj solskin og ingen vind. Jeg valgte at køre i alm øko mode hvor der stadig er varme mulighed hele vejen samt energi genindvinding “1” hele vejen. (ingen A/C)

Da jeg landede hjemme igen havde jeg 19 km tilbage. Så 15 km forsvandt undervejs til varme m.m.


Havde der været kraftig vind eller storm-vejr så havde jeg ikke nået hjem uden at lade undervejs.

En anden ting som har overrasket os er nemlig kraftig vind eller storm vejr.

Alm.blæsevejr kan vi ikke mærke, men kraftig vind, eller storm er næsten være end kulden.

Jeg tog E-UP´en på arbjede en dag med storm. (November og ca 5-10 grader)

2 x 33 km ialt.

Om morgen var der storm lige i mod retningen til arbejde og trafikken var normalt myldretid med max 90 km/t på motorvejen.

Der brugte jeg en ½ “tank” strøm så der kun var 70 km tilbage.

på vej hjem, havde jeg medvind, så der var 32 km tilbage i rækkevide da jeg holdt i indkørslen.

Jeg havde brugt ca. 65 km ud og 38 km hjem.

Storm er næsten være for rækkevidden end -5 graders frost.


Det bringer mig til opladningstid / hverdags ladning.


Mange af de mennesker jeg snakker med når der snakkes om EL-biler kan ikke “se” dem selv sætte el-bilen til opladning efter endt køretur.

Eller kan ikke “forstå” / forlig sig med tanken om at den skal sættes til opladning hver dag, efter endt brug /køretur.

Når jeg fortæller, at når vi har kørt vores daglige tur(e) så sætter vi den til opladning så den er klar til næste tur.

Det kan være efter 3 timer som næste dag.

Det er her jeg bliver konfronteret med rækkevidden er for kort !


“Den skal da ikke “tankes” / lades hver dag ?”

“Der for skal EL-bilen kunne min køre 400 km før den skal lades !”


Jeg har også prøvet at redegøre for at summen af opladninger / km bliver den sammen som hvis man havde et stor batteri der kunne række til en lille uges kørsel. (som Tesla)


Jeg har opgivet at overtale disse personer, de vil ikke forstå el-bilen.

Der er heller ikke mange, andre end el-bil folket, der ved hvor langt der fra A til B, så ingen i almindelighed er bevidst om hvor langt / hvor kort de køre hver dag.


Hurtigladere øger rækkeviden, og der kommer flere og flere til.

September 20114 var vi en tur i Frederecia til veteran-bil messe og tog E-UP´en for at prøve hurtigladerne.


Ruten Snoldelev - Fredericia og retur, 95 % motorvej i + 10 grader og let blæst.

Vi startede med fuld opladet batteri og kunne teoretisk nå Nyborg 105 km væk.

Men forbruget på motorvejen samt blæsten gjorte at vi stoppede i Ringsted for at prøve den første hurtiglader.
Næste stop var i Nyborg for at hurtiglade og igen i Middelfart, inden vi ankom til Fredericia. Vi kunne have ladet ved Fredericia messe center, men deres lade stander var ikke påført på E-on´s website, ligesom IKEA Tåstrup´s ladestander heller ikke er påført.


Hurtiglading virker som de skal.

Vi ventede mellem 14-21 minutter for at få fyldt batterierne op til 100 % så vi kunne forsætte.


På vej hjem er ruten fra Fredericia til Nyborg ca. 85 km, vi har ca 120 km på batteriet, og efter lillebælts broen hopper vi af motorvejen for at prøve landevejen, vi bruger for meget strøm og GPS´ens estimat fortæller at vi kun lige kan nå Nyborg med 15 km i “overskud”.

Lidt før Odense er der kun 5 km “overskud” for at nå Nyborg, så en E-on stander omkring Odense bliver fundet på GPS´en, “just.in case”. Inden vi når E-on standeren, har vi i gennem Odense og pga genindvindings mekanismen samlet 20 km op og får på den anden side af Odense 25 km “overskud” til Nyborg.

Resten af turen bliver på motorvej og med hurtiglading i Ringsted.


Normalt vil turen tage 2 timer hver vej i en benzinbil, men vi brugte 3 timer hver vej pga stop til hurtigladning. Det svare til en kop kaffe og en smøg som jeg sikkert ville have brugt på det i gamle dage. (smøgerne er lagt på hylden for mange år siden, men ikke kaffen :-) )


Næste langtur må blive til familien i Silkeborg, med hurtigladning i Holbæk og Århus.

(Holbæk kan måske spares væk i sommer halvåret)



10000 km Elbil Rekord ?

E-UP!Posted by Skjold Petersen Sun, September 21, 2014 21:19:00
Søndag 21/9 rundede vi 10000 km i vores E-UP, 6 måneder gamel. Denne dag var vi på vej til Fields for at mødes med andre Elbiler for at prøve at sætte rekord på værdens længste elbil kortege. Fields, Malmø og retur. vi håber det lykkedes.
Der var også km 6 km tilbage på "tanken" da vi kom hjem.







5000 km

E-UP!Posted by Skjold Petersen Thu, July 03, 2014 03:07:09
Så blev de første 5000 km kørt. Ingen problemer, ingen fejl. skønt :-)
Da E-Up´en er på "nettet" kan man følge med i hvor meget den køre, og vi holder os dagligt under 100 km.
Skemaet skal læses så 2 søjler er 2 ture pr dag, frem og retur fra arbejde + små stop og det holder sig under 100 km.


Det er her jeg syntes at vores journalister fejler stort.
Man kan ikke sætte sig i en EL bil og køre der ud af uden et egentligt mål.
Man skal bruge den i hverdagen som man vil bruge en alm bil.
Eneste forskæl er 1 minuts tanke om hvor og hvor langt skal man i dag.

Vi har været en tur på Bakken i Klampenborg og retur uden opladning.
Vi har været i København, parkeret ved børsen , og ladet samtidig , og retur.
4 personer T/R til kbh pris 44 kr.- i strøm, ladning og p-afgift.
Det kan vi ikke tage toget for, DSB vil have 240 kr T/R.

Vi har en gang misset at sætte ladestikket rigtig i.
Der var stadig 45 km på "tanken" så vi kunne godt nå jobbet og lade der, men valgte at lufte Citroen DS´eren istedet for. smiley



Rækkevide

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Wed, May 14, 2014 11:09:59

Saxet fra Ing.dk http://ing.dk/blog/ingen-panik-bmw-i3-rex-holder-distancen-168260

Med en elbil lærer man ret hurtigt, at rækkevidden faktisk er noget man selv bestemmer.
En fordobling af hastigheden halvere rækkevidden.
Men den positive version af sammen sandhed er så til gengæld, at en halvering af hastigheden fordobler rækkevidden!

Sættes hastigheden op fra 110 km/t til 130 km/t, så stiger energiforbruget med 40%!

10 minutter længere fra København til Odden færgehavn er faktisk så lidt, at man bør foretrække at tage elbilen frem for Benzin bilen.....smiley



Citroen DS på el

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Sun, May 11, 2014 18:00:49
En fin gamel Citroen DS bygges bygges om til EL bil...

Citroen 2CV





Første 1000 km

E-UP!Posted by Skjold Petersen Sun, May 11, 2014 17:28:58
Så blev de første 1000 km tilbagelagt.smiley
I den periode er en fuld opladning steget fra 138 km til 158 km.

1016 km á 163 kW

163 kW x 2.20 kr = 358,60 kr


358,60 kr kan så regnes om til 29,8 L benzin (12.- kr) som svare til 34,1 km/l
358,60 kr kan så regnes om til 32,6 L diesel (11.- kr) som svare til 31,1 km/l


Til sammenligning så kørte vores Picasso max 12 km/l
Så 1016 km kostede 84,6 l x 12 kr = 1015,20 kr



Next »