E-UP

E-UP

VW E-UP!

En BLOG om vores første helt nye bil som samtidig er en EL bil.
VW E-UP!Leveret 29 April 2014.

El bil eventyr

E-UP!Posted by Skjold Petersen Thu, August 16, 2018 17:34:16

Marguerit ruten til Berlin, elbil på eventyr.

En forlænget weekendtur til Berlin kan fint gøres i elbil.
Forberedelse er et must.
Ro og tid er ligeså et must.


Motorvejen til Berlin fra Rostock er motorvej 19 som bliver til 24 ind mod Berlin.

Vi havde et par uger i forvejen kigget hurtigt ladestander, og de 2 E-ON stander der var på motorvej 19 omkring Wittrup, var hele tiden ude af drift. Køre man øst over mod Berlin er der ikke mange hurtigladere, der er næsten dobbelt op hvis man køre vest over til Berlin.

Vi havde mange mobil apps klar, Charge map kort, New motion kort, plug and share brik.

Clever og E-ON kort, så vi mente at være dækket ind.



Vi valgte at lave en magurit rute øst over til Berlin.

Der var booket færge gedser - rostock til kl 11.00. Kl 12.45 ankom vi til den først hurtiglader lidt uden for rostock, bilen blev sat til opladning og en BK burger blev fortæret.

Næste stop var en 50 kwh hurtiglader i en naturpark / skov. Vi tog landevejen og nød landskabet med 50-80 km/t.

På landevejen ca 2-4 km før byen var der et skilt til e-mobil ladning.

Vi kørte ind mod et stort slot og en biergarten, der var et lille skilt til e-mobil laden. Det passede ikke med det billede jeg havde fra plug surf, så vi køre længere ud i landet og en lille kirke og en japansk MIA, blive spottet. I indkørslen var der en elbil og en 50 KWh ladestander !

Mittelhof Gessin e.V.
https://goo.gl/maps/ZMhmvjTHN4w

Jo jo vi kan godt lade, værten started standeren. Pris ? 5-10 €,men vi har ikke hævet nogle euro, det har vi glemt…. I tyskland er man åbenbart stadig på kontanter, til nød og i byerne kan man bruge kort.

Vi snakker lidt, da der ingen data og mobildækning er i det område vi befinder os, så derfor er der ikke kort /mobil app betaling, værten donere gerne opladning til os, vi kommer jo retur på vej hjem til danmark.

Det viser sig at han og fruen driver en bio butik (økoligiske vare) og massages / wellness er under opførelse. Om vi vil have kaffe ? jo tak som byder.
Vi snakker om vi ikke kan betale på anden måde. Der er et frit wifi hotspot tilgængeligt, og værten finder et, bank IBAN nr frem på computeren. Hmm online bank via mobiltelefon ude på landet i skoven. Vi spørger om ikke han har paypal. Det har værten, men kan ikke huske / finde sin paypal email. Jeg overtager “musse kontrollen” og finder en e-mail adresse i han paypal indstillinger.
Vores mobil henter paypal appen og 15 € bliver send til e-mail adressen. 3 min efter har vi betalt ladning, 2 kopper kaffe og 2 lokal brygget øl. Vi er glade, skylder ikke noget, og vores vært er stadig helt rolig. Vi gætter på han nok har prøvet det før.


Vi sætter os og drikker kaffe, vores vært kommer og spiser et stykke kage og vi snakker, tysk/ engelsk, om hvorfor der er en 50 kwh DC lader i skoven. Værten kender godt til E-ON´s ustabile ladere ved motorvejen. Vi snakker om ladekort i Tyskland, og bliver belært om ikke samarbejdende “tyske kommuner” der har deres egen kortbetaling / app. For at kunne køre uhindret i 200 km omkreds har værten 20 forskellige ladekort/brikker. Håbløst for turister. Familien er et selvforsynende landbrug / Bio butik / Wellness, så de har sat 80 kwh solceller på taget, installeret 150 kwh batteri kapacitet, har 500 liter varmt vand på lager, så der er også til en regnvejrsdag.

Vi ser deres off-grid installationen og værten viser os at vores opladning kun har taget 6 % af hans kapacitet.


Kære politikere, Hvorfor kan vi ikke det i Danmark.

Hvorfor skal alt stoppes af stupide regler og janteloven hele tiden !


Vi takker for opladning og snakken og køre videre mod næste hurtiglader.

Vores lade app og mobil kan ikke finde den næste hurtiglader og på vejen mod byen.

Lige meget hvad vi gør kan den ikke findes. Vi finder et rød ce stik, men det er slukket.

Vi finder 22 kwh E-ON ladder i Templin som er inden for rækkevide.

Da vi ankommer, og vil til at lade opføre den sig noget genstridigt. Laderen er sikkert ok, men den vil ikke godtage vores E-ON kort, helt ok det er jo dansk, den tager ikke imod vores charge map kort eller vores new motion. QR koden for online banking virker, men websitet går ned da vi taste kortoplysninger ind. Support telefonen til E-ON bliver ikke taget.

E-ON mobil app og website for lade punkter er 100 % mangen til den i DK, og lige så dårlig. Surt.

Vi finder en 3 kwh lader i udkanten af byen hos en bilforhandler som tager vores new motion kort.

12 km rækkevidde tilbage og +80 km til næste 50 kwh hurtiglader, giver ingen valgmuligheder end at spise noget aftensmad, og vente min 2,5 time for at få strøm på.

Templin viser sig at være Kansler Merkels fødeby, og vi finder en mindesten til Ludwig von Beethoven, men vi kan ikke finde forbindelsen “Templin -Mozart”.

Kl 21.30 er det næsten mørkt og vi tager den korteste vej til Bernau.


Den går igennem “der swatche walde” ,den sorte skov. Der er mørkt, ingen data dækning, ofte er vi uden gsm signal. Vejen er 5 km lige og lang før et sving optræder der efter lige igen så langt øjet rækker. Trafik er der næsten ingen af, så det bliver ægte øko kørsel med 50 max 60 km/t for at komme helt frem til hurtigladeren i Bernau.

Vi syntes dette er lige spændende nok, der er sort skov så langt øjet rækker.

Kl 22.44 når vi Bernau og hurtiglader med 26 km rækkevidde tilbage. Vi lader og sætter kursen de sidste 35 km mod berlin centrum og ankommer på hotellet kl 00.05.


Berlin bliver set og oplevet, aften før vi skal hjem, bliver alle 5-6 hurtigladeren skrevet ned, og plottet ind i Google Map samt bilen GPS.

E-ON Laderen på motorvejen 19 er stadig nede.

Kl 08.30 starter vi med fuld batteri tank og alle lade stop fungerer 100 % mellem 15-20 min og så er vi kørt igen.
Laderen i Neuperring som vi ikke kunne finde på mobil appen, var let at finde da vi havde adressen. Den ligger sammen med et enegi center. Vi spørger ind til et ladekort, da jeg havde set deres logo både på nettet og på ladestanderne.
Vi kunne låne et lade kort for 5 € det virker kun i kommunen og skulle afleveres igen…. Strøm koster ikke noget.

Det bekræfter hvad værten sagde om mange ladeløsninger, håbløst.


Vi kommer hjem med 7t.30m kørsel, 2 timer ladning og færge/ventetid for resten.

Totalt 12T 30m


Vi brugte kun New motion kortet samt deres app. Den virker rigtig godt og vi tror der er en kobling mellem de hurtiglade standere / new motion kort og Clever i DK.

Standene i tyskland er også samfinansieret af EU

Alle clever standere i DK modtager New Motion kort.


Kend din gps / online kort.

Hver sikker på datadækning.

Skriv alle hurtiglader ned med fuld adresse.

Husk alle typer kabler og stik.










Status December 2017

E-UP!Posted by Skjold Petersen Wed, December 06, 2017 19:52:15
Det er laang tid siden vi har skrevet på siden.
Alt køre bare og køre bare og køre... bare. 80.000 km og den er ikke fyldt 4 år, endnu.
Ingen fejl eller underlige ting, andet en dem vi selv skaber.
Fruen har fået andet arbejds sted, så hun er på ca. 150 km pr dag, så der skal lades hverdag for at komme frem og tilbage. (Roskilde-Tappernøje og retur)
Men det er en begrænset periode, så det går nok, ellers må den have en batteri opgradering som ny el-bil.

Rækkevide 3

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Fri, February 13, 2015 09:26:14
Lidt mere data omkring daglig kørsel.
Vi holder os til ca 100 km pr dag og forbruget er i snit 15 Kw/100 km




Status december 2014

E-UP!Posted by Skjold Petersen Tue, December 30, 2014 21:26:09

Status december 2014, 17500 km


Nu da året går på hæld, må det være tid til lidt status.

Vi har kørt 17500 km på 7 måneder.

Vi har brugt 2231 Kw/h.

og lidt småtteri ladning rundt i København og Roskilde, samt vores hurtig-lade tur til Fredericia.

2231 Kw/h x 2,20 kr = 4906 kr / 7,8 km pr Kw/h.


Det laveste vi har været nede på i “rest km på batterierne” er 6 km.

Længste tur uden ladning var på 146 km.

Beste “øko tur” er som regel i morgen myldretiden , hvor vi køre alt mellem 20 km/t og 100 km/t

10.0 kWh/100 km

Værste støm slugende tur er -15 grader og samme strækning.

20.2 kWh/100 km


E-UP´en har fungeret som den skulle. Vi er meget glade for den, det er klart den fortruknede vogn når vi skal rundt omkring. Tanken har mere end een gang strejfet om ikke benzin bilen skal skiftes med en EL-bil også, dog skal vi lige have løst opgaven med en jydekrog.


Den har ved 10500 km drillet med at slippe sin “navlestreg”, ladestikket ville ikke frigøres fra bilen, (meget komisk historie set bagefter) og vi har fundet 2 software fejl som er blevet rettet. Vi har Ingen mekaniske fejl haft.



Rækkevide 2

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Tue, December 30, 2014 21:23:37

Jeg syntes der mangler lidt hverdags information om rækkevidde

så her er en beskrivelse omkring rækkevidde og erfaringer vi har gjort os.


Det er et HOT emne når snakken falder på el-bil i en “forsamling”

Vi oplever folks reaktion som at rækkevidde og opladning/opladetid er en barriere

der ikke sådan lige lader sig flytte/ændre.


Om sommeren ved +15 grader har vi på E-UP´en ca +155 km rækkevidde.

Om vinteren ved +5 grader og der under har vi på E-UP´en ca 120 km rækkevidde. (selv i -10 grader skriver den 120 km)

Det skal også siges at alt over 100 km/t (motorvej) spiser godt af batterierne.

= rækkeviden bliver kortere.
Prøv at se denne video af kørsel med max hastighed.

http://youtu.be/GkU5OjMw0Os



Om sommeren kan vi i øko mode og med omtanke godt køre en distance på
145 km.

Alm kørsel uden “omtanke” og øko knap, samt lidt frisk kørsel så bliver det til 110-120 km.


Jeg har lige været på en lille “rundtur” fra Snoldelev-Tårnby-Tåstrup og Snoldelev. totalt 85 km.

Bilen blev “forvarmet” til 23 grader via Car-Net appen, så jeg ikke skulle bruge energi på opvarmning,og bilen sagde 119 km ved -5 grader, høj solskin og ingen vind. Jeg valgte at køre i alm øko mode hvor der stadig er varme mulighed hele vejen samt energi genindvinding “1” hele vejen. (ingen A/C)

Da jeg landede hjemme igen havde jeg 19 km tilbage. Så 15 km forsvandt undervejs til varme m.m.


Havde der været kraftig vind eller storm-vejr så havde jeg ikke nået hjem uden at lade undervejs.

En anden ting som har overrasket os er nemlig kraftig vind eller storm vejr.

Alm.blæsevejr kan vi ikke mærke, men kraftig vind, eller storm er næsten være end kulden.

Jeg tog E-UP´en på arbjede en dag med storm. (November og ca 5-10 grader)

2 x 33 km ialt.

Om morgen var der storm lige i mod retningen til arbejde og trafikken var normalt myldretid med max 90 km/t på motorvejen.

Der brugte jeg en ½ “tank” strøm så der kun var 70 km tilbage.

på vej hjem, havde jeg medvind, så der var 32 km tilbage i rækkevide da jeg holdt i indkørslen.

Jeg havde brugt ca. 65 km ud og 38 km hjem.

Storm er næsten være for rækkevidden end -5 graders frost.


Det bringer mig til opladningstid / hverdags ladning.


Mange af de mennesker jeg snakker med når der snakkes om EL-biler kan ikke “se” dem selv sætte el-bilen til opladning efter endt køretur.

Eller kan ikke “forstå” / forlig sig med tanken om at den skal sættes til opladning hver dag, efter endt brug /køretur.

Når jeg fortæller, at når vi har kørt vores daglige tur(e) så sætter vi den til opladning så den er klar til næste tur.

Det kan være efter 3 timer som næste dag.

Det er her jeg bliver konfronteret med rækkevidden er for kort !


“Den skal da ikke “tankes” / lades hver dag ?”

“Der for skal EL-bilen kunne min køre 400 km før den skal lades !”


Jeg har også prøvet at redegøre for at summen af opladninger / km bliver den sammen som hvis man havde et stor batteri der kunne række til en lille uges kørsel. (som Tesla)


Jeg har opgivet at overtale disse personer, de vil ikke forstå el-bilen.

Der er heller ikke mange, andre end el-bil folket, der ved hvor langt der fra A til B, så ingen i almindelighed er bevidst om hvor langt / hvor kort de køre hver dag.


Hurtigladere øger rækkeviden, og der kommer flere og flere til.

September 20114 var vi en tur i Frederecia til veteran-bil messe og tog E-UP´en for at prøve hurtigladerne.


Ruten Snoldelev - Fredericia og retur, 95 % motorvej i + 10 grader og let blæst.

Vi startede med fuld opladet batteri og kunne teoretisk nå Nyborg 105 km væk.

Men forbruget på motorvejen samt blæsten gjorte at vi stoppede i Ringsted for at prøve den første hurtiglader.
Næste stop var i Nyborg for at hurtiglade og igen i Middelfart, inden vi ankom til Fredericia. Vi kunne have ladet ved Fredericia messe center, men deres lade stander var ikke påført på E-on´s website, ligesom IKEA Tåstrup´s ladestander heller ikke er påført.


Hurtiglading virker som de skal.

Vi ventede mellem 14-21 minutter for at få fyldt batterierne op til 100 % så vi kunne forsætte.


På vej hjem er ruten fra Fredericia til Nyborg ca. 85 km, vi har ca 120 km på batteriet, og efter lillebælts broen hopper vi af motorvejen for at prøve landevejen, vi bruger for meget strøm og GPS´ens estimat fortæller at vi kun lige kan nå Nyborg med 15 km i “overskud”.

Lidt før Odense er der kun 5 km “overskud” for at nå Nyborg, så en E-on stander omkring Odense bliver fundet på GPS´en, “just.in case”. Inden vi når E-on standeren, har vi i gennem Odense og pga genindvindings mekanismen samlet 20 km op og får på den anden side af Odense 25 km “overskud” til Nyborg.

Resten af turen bliver på motorvej og med hurtiglading i Ringsted.


Normalt vil turen tage 2 timer hver vej i en benzinbil, men vi brugte 3 timer hver vej pga stop til hurtigladning. Det svare til en kop kaffe og en smøg som jeg sikkert ville have brugt på det i gamle dage. (smøgerne er lagt på hylden for mange år siden, men ikke kaffen :-) )


Næste langtur må blive til familien i Silkeborg, med hurtigladning i Holbæk og Århus.

(Holbæk kan måske spares væk i sommer halvåret)



10000 km Elbil Rekord ?

E-UP!Posted by Skjold Petersen Sun, September 21, 2014 21:19:00
Søndag 21/9 rundede vi 10000 km i vores E-UP, 6 måneder gamel. Denne dag var vi på vej til Fields for at mødes med andre Elbiler for at prøve at sætte rekord på værdens længste elbil kortege. Fields, Malmø og retur. vi håber det lykkedes.
Der var også km 6 km tilbage på "tanken" da vi kom hjem.







5000 km

E-UP!Posted by Skjold Petersen Thu, July 03, 2014 03:07:09
Så blev de første 5000 km kørt. Ingen problemer, ingen fejl. skønt :-)
Da E-Up´en er på "nettet" kan man følge med i hvor meget den køre, og vi holder os dagligt under 100 km.
Skemaet skal læses så 2 søjler er 2 ture pr dag, frem og retur fra arbejde + små stop og det holder sig under 100 km.


Det er her jeg syntes at vores journalister fejler stort.
Man kan ikke sætte sig i en EL bil og køre der ud af uden et egentligt mål.
Man skal bruge den i hverdagen som man vil bruge en alm bil.
Eneste forskæl er 1 minuts tanke om hvor og hvor langt skal man i dag.

Vi har været en tur på Bakken i Klampenborg og retur uden opladning.
Vi har været i København, parkeret ved børsen , og ladet samtidig , og retur.
4 personer T/R til kbh pris 44 kr.- i strøm, ladning og p-afgift.
Det kan vi ikke tage toget for, DSB vil have 240 kr T/R.

Vi har en gang misset at sætte ladestikket rigtig i.
Der var stadig 45 km på "tanken" så vi kunne godt nå jobbet og lade der, men valgte at lufte Citroen DS´eren istedet for. smiley



Rækkevide

Tanker, bleslutning og købPosted by Skjold Petersen Wed, May 14, 2014 11:09:59

Saxet fra Ing.dk http://ing.dk/blog/ingen-panik-bmw-i3-rex-holder-distancen-168260

Med en elbil lærer man ret hurtigt, at rækkevidden faktisk er noget man selv bestemmer.
En fordobling af hastigheden halvere rækkevidden.
Men den positive version af sammen sandhed er så til gengæld, at en halvering af hastigheden fordobler rækkevidden!

Sættes hastigheden op fra 110 km/t til 130 km/t, så stiger energiforbruget med 40%!

10 minutter længere fra København til Odden færgehavn er faktisk så lidt, at man bør foretrække at tage elbilen frem for Benzin bilen.....smiley



Next »